Warto wiedzieć

Najczęściej zadawane pytania

Poniżej znajdziecie Państwo odpowiedzi na kilka najczęściej zadawanych pytań. Zachęcamy do zapoznania się z treścią tej strony, która stanowi małe kompendium wiedzy przydatnej każdemu właścicielowi zdrowego zwierzaka…

0.1 Czy szczepienie przeciw wściekliźnie jest obowiązkowe?

Szczepienie przeciwko wściekliźnie jest obowiązkowe u wszystkich psów, które ukończyły 3 miesiące (po ukończeniu przez szczeniaka 3 miesiąca życia właściciel ma obowiązek zaszczepić psa do 4 miesiąca życia). Szczepienia należy powtarzać corocznie.

Nie istnieje obowiązek szczepienia kotów przeciwko wściekliźnie.

0.2 Jakie są konsekwencje niezaszczepienia psa na wściekliznę?

Powiatowy Inspektorat Weterynarii może w takim przypadku ukarać właściciela mandatem do 500 złotych. Prawdziwe kłopoty pojawiają się w sytuacji, kiedy niezaszczepiony pupil kogoś pogryzie: trafia wówczas na miesięczną obserwację, a właścicielowi grozi odpowiedzialność karna i stanięcie przed sądem.

0.3 Jakim innym szczepieniom powinien być poddany mój pies?

Oprócz szczepionki przeciwko wściekliźnie, szczeniak zostaje zaszczepiony na nosówkę i parwowirozę – w zależności, czy stosuje się wobec niego program szczepień wczesnych czy standardowych, szczepienie może mieć miejsce w 6 albo 9 tygodniu życia. W kolejnych tygodniach, po powtórzeniu zastrzyków przeciwko nosówce i parwowirozie, dochodzi szczepienie przeciwko leptospirozie, kaszlowi kenelowemu, wirusowemu zapaleniu wątroby i koronowirozie.

0.4 Jak długo trwa ciąża u kotów i jak często mogą w nią zajść?

Niewysterylizowana kotka może wchodzić w okres rui nawet do czterech razy w roku– czas, kiedy gotowa jest do zajścia w ciążę. Jest to uzależnione od trybu życia kota i długości dnia- dzień kotki żyjącej w domu jest pozornie dłuższy, gdyż światło elektryczne jest przez nią odbierane jako światło dzienne. Ciąża u kota trwa średnio 65 dni, przy czym obserwuje się, że w przypadku kotów rasowych czas ten wydłuża się.

0.5 Dlaczego powinno się szczotkować małe kocięta?

Szczotkowanie to nie luksus; to konieczność.

Podczas mycia kociątko połyka obumarłe włosy, co może doprowadzić do zablokowania przewodu pokarmowego. Aby zminimalizować ilość połykanych włosów, zwierzę należy regularnie szczotkować. Niektóre dorosłe koty potrzebują specjalnie skomponowanej karmy, która dzięki odpowiednio skomponowanemu składowi, uaktywnia układ trawienny i pomaga łatwiej pozbyć się kul włosowych.

• Spraw swojemu kotu specjalną szczotkę i grzebień, które będą prawidłowo dobrane do rodzaju sierści i będą służyć tylko jemu
  • Nie zapominaj, aby wyszczotkować zwierzęciu szyję od tyłu oraz przestrzeń za uszami.
  • Szczotkowanie należy rozpoczynać z włosem, a następnie pod włos.